Get the Flash Player to see the slideshow.

AdWords vs Netwerkenw

20 december 2011, gescheven door: rein

Ik heb altijd veel waarde gehecht aan Google AdWords, de betaalde advertenties op Google. Een erg makkelijke tool waarbij je voor een laag bedrag rechts op de zoekpagina bij Google komt te staan. Het heeft ons in de loop der jaren tal van leuke klanten opgeleverd. Een simpele som toonde aan dat het ons meer opbracht dan het kostte. Dus Google AdWords was hot!

De afgelopen jaren blijkt het minder effectief. Zo wordt er aanzienlijk minder gezocht op bedrijfsfeesten en marketing events. Daarnaast is de vraag naar hoogwaardige creatieve evenementen onder druk komen te staan. Maar dat verklaart nog niet de enorme daling in het absolute zoekvolume (er wordt ruim 50% minder gezocht op evenementen, events en bedrijfsfeesten). De verklaring daarvoor is dat men tegenwoordig anders te werk gaat bij het uitzoeken van een geschikt evenementenbureau.

In de jaren van hoogconjunctuur had iedereen het ‘druk, druk, druk’ en waren events aan de orde van de dag. Dus net zo makkelijk als een recept of goedkoop vliegticket googelde men een evenementenbureau en werd er een offerte uitgevraagd. Liefst bij 3 tot 5 partijen. Maar nu evenementen schaarser zijn en men met een meer kritische blik naar de resultaten van de marketinginspanningen kijkt, wordt ook het evenementenbureau op een meer weloverwogen manier gekozen. Men is eerder geneigd te informeren bij collega’s en kennissen of die nog een bureau kunnen aanraden. En waar men nog googelt, is dit vaak onderdeel van een breder onderzoek. Nog steeds komen er op die manier aanvragen binnen, maar het is nog meer afgenomen dan het aantal zoekopdrachten.

Gelukkig zagen wij deze trend ruim een jaar geleden al aankomen en zijn wij toen een eigen netwerkclub gestart: Business Open. Met deze club van ongeveer 20 ondernemers komen we om de 2 weken samen op een golfclub waar we tijdens het ontbijt bespreken hoe we elkaar aan gewenste ingangen bij bedrijven kunnen helpen. Een beproefd concept dat, mits je er voldoende effort in stopt om anderen te helpen, dat een hoop goede nieuwe contacten op kan leveren. Daarnaast kun je gezellig met medeondernemers de baan op om elkaar echt goed te leren kennen.
Deze aanpak legt ons (en onze leden) geen windeieren en heeft al geleid tot tal van mooie opdrachten een hoop interessante contacten voor vrijwel iedereen. En dat aantal neemt alleen maar toe. Daarnaast is het altijd erg gezellig en kijk ik steeds weer uit naar onze bijeenkomsten.

Nu hebben we het voordeel dat we als oprichter (er zijn inmiddels 4 clubs en dat worden er spoedig 6) bij elke club vanaf het begin betrokken zijn en iedereen ons goed kent en vice versa. Want dat is naar ons idee de sleutel van het zakendoen in crisistijd. Zorg voor een goed en sterk netwerk. Dan valt er nog genoeg business te genereren, want laten we wel wezen, in Nederland mag het dan wel recessie heten, er wordt nog steeds heel veel gedaan. Het is gewoon zaak dat je daarvan voldoende graantjes mee pikt.

Dus voor 2012 is voor ons Netwerken Hot en AdWords Not!

Zeitgeist: de strijd tussen ego en collectief

6 juni 2011, gescheven door: rein

Met evenementen verdien ik mijn geld. Maar dat is niet de primaire reden dat ik in deze branche actief ben. Ik kan me namelijk nauwelijks een leukere bezigheid voorstellen dan om met klanten, collega’s en leveranciers ideeën om te zetten naar concrete events.

Mijn onderstaande betoog koppelt Zeitgeist aan events. Events kunnen naar mijn idee (een beetje) bijdrage aan de bestrijding van de gekte van nu.

Een beetje hoog van de toren? Iets te ver uit de context? Preken voor eigen parochie? U zult wel zien (lezen).

Financiële crisis

De financiële crisis is voorbij! Tenminste, de voor de crisis verantwoordelijke bankiers in New York zitten weer stevig in het zadel en delen onderling weer honderden miljoenen aan bonussen uit. Ondertussen is Griekenland technisch failliet, maar lenen we de Grieken graag nog wat extra. Natuurlijk tegen een erg fijn rentetarief. In Spanje is de jeugdwerkloosheid 40%. En ook in Ierland en Portugal staat de economie op omvallen. Tel daarbij op dat we hard op weg zijn de 7 miljardste mens te verwelkomen. De Chinezen allemaal een auto willen hebben en ze binnenkort ook een paar weken per jaar op vakantie willen gaan. Komkommers tegenwoordig levensgevaarlijk zijn, maar kerncentrales juist erg veilig. Helaas de mensen die ze besturen nu net weer niet. Kortom we leven in roerige tijden.

Optimist

Nu ben ik van huis uit een grote optimist. Ik geloof sterk in het probleemoplossend- en aanpassingsvermogen van de mens, maar op al deze zaken heb ik niet echt een ander antwoord dan: “Dit kan niet lang meer zo door gaan”.

Verandering

Bestuurders van deze wereld zullen dat ook wel weten. Ze zijn helaas drukker bezig met eigen zakken vullen dan met het uitzetten van een nieuwe inspirerende koers. Dat is misschien maar goed ook. De huidige machthebbers zijn immers niet de toekomst. Wat nodig is, is een structurele en massale herbezinning.

Her en der is die al plaats aan het vinden. “Het hangt in de lucht”, zegt de Duitse cultuurfilosoof Pieter Sloterdijk. Overal merk je dat  er een grootse verandering zit aan te komen. Niet alleen de oproer rond de middellandse zee, maar ook het sluiten van de kerncentrales in Zwitserland en Duitsland en de oncontroleerbare impact van sociale media zijn er voorbodes van.

Ik denk dus ik besta

Wat zou er moeten veranderen? Hoe moeten we verder? Volgens Sloterdijk komt de periode van het hebzuchtige ego-denken, ooit in schwung geraakt dankzij Descartes’ “Ik denk dus ik besta” tot z’n eind. Want we weten op deze aardbol inmiddels wel dat we bestaan, die innerlijke bevestiging hebben we helemaal niet meer nodig. We zijn ook op Facebook, Twitter en LinkedIn manifest. En via internet en de ‘good old tv’ worden we à la minuut op de hoogte gehouden van het wel en wee van onze 7 miljard soortgenoten.

Globale cultuur

De nieuwe situatie vraagt om een heroriëntering van onze houding ten opzichte van onszelf en elkaar. We groeien toe naar een globale cultuur, waarbij alles en iedereen constant met elkaar in verbinding staat. Het wordt tijd daar gewoon aan toe te geven en een bijpassend filosofisch wereldbeeld tot nieuwe standaard uit te roepen.

Een filosofie die erkent dat het ego denken ons op een doodlopend spoor heeft gebracht en dat we snel van de rijdende TGV moeten zien af te springen. Het liefst zonder al te veel kleerscheuren. Wat werkt dan wel? In ieder geval een benadering waar meer rekening wordt gehouden met elkaar en de planeet. Het besef dat, als we samen ergens aan gaan werken, we veel grotere resultaten kunnen boeken, dan enkel denkend vanuit onszelf.

Gezamenlijke ervaring

Maar wat heeft dit eigenlijk allemaal met events te maken? Nou, een heleboel.

Events zijn gezamenlijke ervaringen op micro niveau, en daarom een interessant middel om de nieuwe weg in te slaan. Bedrijven moet zich gaan beseffen dat zij niet ‘het merk’ (ego) zijn. ‘Het merk’ is slechts een gecreëerd ego om een strategische positie in de markt te claimen.

‘Het bedrijf’ zelf is een cluster mensen die zich samen inzetten voor een bepaald doel. Ze werken voor een groep gebruikers, waar zij zelf vaak ook deel van uit maken. Dus het belang om het die groep naar de zin te maken is voor iedereen helder.

Als je dat beseft, heb je helemaal geen bonus nodig om je best te doen. Besef gewoon dat je deel uit maakt van die grote commune en doe je best. Waarom?

Omdat het behalen van een goed resultaat je een goed gevoel geeft. Doe dit samen met je collega’s en dat gevoel wordt ook nog eens versterkt. Daar kan geen bonus tegen op.

En is het niet van de gekke dat we denken dat directeuren en bestuurders enkel hun werk goed willen doen als er een bizar hoge bonus tegenover staat? En is het niet nog veel gekker dat de klant het wel pikt als de directeur een bonus van een half miljoen krijgt, maar de HR afdeling niet het fiat krijgt voor een bedrijfsfeestje van een paar ton? Alsof die ene man daar aan de top meer invloed heeft dan de rest van het personeel bij elkaar. Hij zal het u graag wijsmaken, gesteund door zijn ego en zijn linker- en rechterhand…

Trapje hoger

Nee, de nieuwe tijd schreeuwt om erkenning van het collectief. Evenementen zijn wat dat betreft misschien wel het allermooiste instrument om het hele bedrijf mentaal een trapje hoger te tillen. Het kan ook nog eens makkelijk bekostigd worden uit de doorgeslagen bonuscultuur.

O ja, het moet natuurlijk wel duurzaam.

15 maart 2011, gescheven door: rein

Duurzaam is de hype voorbij, het is de norm. Het valt mij op dat de klant tijdens het intakegesprek vaak tussen neus en lippen door zegt: “Het moet natuurlijk wel allemaal duurzaam.” Ik hoef er niet eens meer naar te vragen….

Reductie aan de voorzijde

We bieden vanuit IDEA al standaard bij al onze offertes aan om de CO2 footprint ongedaan te maken. We doen dit door te investeren in een biomassaproject in Brazilië, waardoor er aan die kant van de wereld aanzienlijk minder CO2 vrijkomt. Maar het is natuurlijk nog beter om de reductie aan de voorzijde te laten plaatsvinden. Want CO2 is niet het enige probleem. Hiervoor zijn tal van oplossingen voor handen. Maar ik moet ook eerlijk bekennen, soms zie ik door de groene bomen het bos niet meer.

Hoe duurzaam zijn de opties?

Wat is er dan zoal? Duurzame- of biologische catering, groene stroom, biodiesel, seizoen producten, elektrische bussen, carpooldiensten, Green Key, Blauwe Vlag, de Groene Hardlopers, virtueel vergaderen, etc. Het klinkt allemaal veelbelovend, maar is het allemaal echt zo groen? En welke cateraar of welke locatie is dan de allergroenste?

Daar is geen makkelijk antwoord op te geven. Er komen tal van zaken bij kijken. Wordt die Nederlandse koe niet gevoederd met sojabonen uit Zuid-Amerika? Is het nu schadelijker voor het milieu als je met 800 man van een overdadig buffet opschept of individueel bij de Albert Hein langsrijdt en thuis een potje kookt? En heeft het verlagen van het stroomverbruik in daluren eigenlijk wel enig positief effect? Je zou er het liefst een diepgaande studie van willen maken om tot achter de komma te weten wat het oplevert.

Inspireer

Maar afgezien van wat we zelf kunnen doen, liggen er veel grotere kansen voor ons klaar. Evenementen zijn immers het perfecte instrument om te inspireren. En dat is een kans die we als branche niet mogen laten liggen. Dus pleit ik voor het volgende: Laat de bezoekers van je evenement ervaren hoe leuk en vaak ook voordelig duurzaam gedrag kan zijn. Carpoolen is immers niet enkel duurzaam, maar ook goedkoop en gezellig. Verse lokale producten smaken beter dan die uit blik. En waarom zou je niet tijdig afzeggen als je toch niet echt van plan bent te komen? No shows vormen een van de grootste verspillende factoren. Een geweldig initiatief vind ik dat van Pinkpop, waarbij treinreizigers dichter bij het podium mogen staan. Zo zijn er tal van interessante mogelijkheden met een win-win karakter.

Verbeter de wereld, begin bij evenementen

Kortom, ik word steeds enthousiaster over duurzaamheid. En vooral de manier waarop we er als evenementenmakers mee aan de slag kunnen om er ook echt iets mee te bereiken. Want de paar man hier op kantoor zullen de wereld niet gaan redden. Maar als we de duizenden bezoekers in beweging weten te zetten, komen we vast een heel eind.

Inspiratie

8 februari 2011, gescheven door: rein

Ik ben net terug van wereldreis.

Rotterdam - Afghanistan – Polen - Italië - Tokio - Texas - China - Spanje – Ghana – Mongolië  - Verenigde Staten – Barcelona -  Griekenland - Japan – Bosnië – Argentinië – India - Ecuador - Guatemala - Chili – Zebra City -  Japan - Frankrijk  - Filippijnen – Los Angeles – Zuid Korea – Roemenië – België – Edo Japan – Thailand – België – China – Ierland – Noorwegen – Japan – Parijs – Iran – Colombia – Zuid Afrika – Australië – Japan – Rotterdam.

Het was soms hard werken, want niet elk land was even makkelijk begaanbaar en wat er ter tafel kwam was ook niet altijd waar ik op gehoopt had. Maar gelukkig kende de reis ook vele, soms fantastische hoogtepunten en bracht het tal van leuke en spannende ontmoetingen. Kortom, hoop interessante mensen en situaties gezien. En na zo’n weekje filmfestival zit ik vol met nieuwe beelden en leuke ideeën. Kan er in ieder geval weer een jaartje tegenaan.

Hoogtepunt was mijn uitstapje naar Edo Japan.

Hoogtepunt was mijn uitstapje naar Edo Japan.

Sint durft, wie volgt?

30 november 2010, gescheven door: rein

Ik heb me de afgelopen weken kostelijk vermaakt met het gedoe rondom de posters van de film Sint. Ik weet ook nog steeds niet of het een vooropgezette pr-stunt was of dat Nijhuis het echt meende. Mijn eerste reactie was WTF? Hoe kom je er op? Maar later kreeg ik wel begrip voor Nijhuis zijn standpunt.

Toen ik hier in Rotterdam naar The Social Network ging (erg leuke film over het ontstaan van Facebook), stonden er boven aan de trap drie metershoge posters van Sint. Iets waarvan zelfs ik, als doorgewinterde bioscoopbezoeker, van onder de indruk raakte. Het komt immers zelden voor dat je geconfronteerd wordt met drie grote bloederige Sinterklazen. Ik kon me op dat moment in ieder geval goed voorstellen dat, had ik in mijn kielzog een kinderpartijtje gehad, ik het nodige uit te leggen zou hebben aan zowel de kinderen als de ouders. Nu denkt u misschien, dat valt wel mee, maar nee. Enkele dagen later konden de kinderen van de vriendin van mijn zakenpartner Robbert de slaap niet vatten. Ze hadden in de bioscoop een enge poster van Sinterklaas gezien….

Het lijkt er misschien op dat ik het eens ben met Nijhuis, maar niets is minder waar. Ik ben groot voorstander om die poster overal op te hangen, tramhokjes, billboards, driehoeksborden, advertenties in de krant, zelfs op de bakken popcorn die ze in de bioscoop aan de allerkleinste meegeven. Het moet gewoon kunnen wat mij betreft. Niet omdat ik graag de kinderziel kwel, maar wel omdat het gewoon een geweldige poster is, die exact doet wat die poster moet doen. De doelgroep warm maken deze film te bezoeken. En wie is er nu niet stiekem benieuwd naar de avonturen van deze horror Sint?

De behoefte naar veiligheid en betutteling kom ik ook vaak tegen in mijn eigen vak. Wij bij aRTi Producties doen vaak een tweetal voorstellen. Een voorstel is vaak erg gedurfd, creatief en sluit perfect aan op de doelstelling en briefing. Het andere is meer binnen de veilige krijtlijntjes van de eerder bewandelde paden; leuk, effectief, maar minder spraakmakend.

Ondanks dat de klant zelf de communicatiedoelstellingen opstelt, kiest men vaak niet voor effectiviteit, maar voor veiligheid. De directeur is bang dat het misschien wel gaat regenen op die dag en dat de bezoekers nat worden, of dat de locatie of het entertainment te uitgesproken is of dat een enkeling de diepere gedachte die achter het concept schuil gaat niet volledig begrijpt. Allemaal zorgen die begrijpelijk zijn, maar ook te ondervangen c.q. uit te leggen zijn. En effectiviteit zou toch leidend moeten zijn, dan komt het met de rest ook zeker goed.

In ieder geval geen reden om niet voor het gedurfde voorstel te kiezen en de veilige weg te bewandelen. Want het is toch zo veel leuker als je achteraf het compliment krijgt dat het een hele bijzondere avond of bijeenkomst was, ondanks de regen, rare animaties of over de top aankleding. Als Dick Maas direct had ingestemd met het vervangen van de posters voor een gekuiste kindvriendelijke versie, dan was de hele opschudding toch ook veel minder leuk geweest en nog veel belangrijker, de campagne minder effectief. Dus ik kan er niet hard genoeg voor pleiten. Durf te kiezen voor leuke en gewaagde concepten en schiet ze niet af op mogelijke overkomelijke onzekerheden. Het maakt het leven, het werk en de evenementen zo veel leuker. En zijn bovenal ook vaak veel effectiever.

Dan wens ik u alvast een veilige pakjesavond toe.

AMSTERDAM-FILM-SINT

De Tour komt langs…

1 juli 2010, gescheven door: rein

img_1202Leuk de Tour komt langs. Zit ik hier samen met met compagnon plannen te smeden over een nieuw soort netwerkclub, komt plots de Tourkaravaan voorbij. Vast op weg naar het terrein naast de Erasmusbrug,  waar straks de ploegenpresentatie plaats vindt. Al verwacht ik dat Nederland zich morgen eerst op een heel ander sportevenement richt. Zaterdag is het dan zo ver, racen wereldberoemde wielrenners als Armstrong en Contador hier aan ons voorbij. Dat heeft Rotterdam toch weer mooi voor elkaar. Heb er zin in….

Hoe heet mag je een groen label wassen?

17 juni 2010, gescheven door: rein

Sinds kort ben ik benoemd tot ‘Green Officer’ binnen het bestuur van de branchevereniging IDEA. Het is nu mijn taak om alle leden aan te sporen en te helpen hun evenementen en bedrijfsvoering zo klimaatneutraal mogelijk te organiseren.

Evenementen milieuonvriendelijk?

Ik vroeg mijn bestuursleden “Green Officer? waarom?”. Zo milieuonvriendelijk zijn de meeste bedrijfsevenementen toch niet? Ik zette er tijdens de vergadering een boom over op dat evenementen juist goed zijn voor het milieu. Je kunt immers beter 300 man op één plek te eten geven, dan dat ze allemaal zelf boodschappen gaan doen en gaan koken. Ik stelde dat in het laatste geval er veel meer verpakkingsmaterialen en stroom wordt gebruikt dan tijdens een personeelsfeest of relatie-evenement.

Idea helpt leden voorop te lopen

Na even sparren waren we er uit. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft nu eenmaal de toekomst. Als branchevereniging zijn we ervoor onze leden te helpen voorop te blijven lopen, trendsettend te zijn, zodat zij in staat zijn om hun klanten de beste producten te leveren. Daarom gaan wij dus voor groen.

Juiste doel, juiste beweegredenen

Wel wil ik kritisch blijven kijken en niet mee gaan in elke hype, zeker nu veel partijen aan ‘green washing’ doen. Bij aRTi Producties proberen we ook altijd de juiste doelen en beweegredenen boven tafel te halen. Ik ben er daarom ook nog steeds trots dat de door ons georganiseerde Nationale Boomfeestdag 2008 het eerste klimaatneutraal georganiseerde event was. Niet omdat we voorop wilde lopen of een groen label wilde verdienen, maar omdat je in onze ogen geen klimaat actie kon houden, zonder je eigen voetstappen uit te wissen.

Goh, wat zijn we toch bekend…

30 september 2009, gescheven door: rein

slide1_2

Deze maand kwam High Profile weer met het jaarlijkse naamsbekendheidonderzoek. En natuurlijk snel kijken of wij onze plek hebben weten te behouden. En ja hoor! We zijn zelfs gestegen, van 17 naar 15. En eigenlijk is dat de 14e plaats aan gezien The Entertainment Group (op 9) helaas niet meer bestaat.

Altijd leuk om zo hoog op een lijstje te staan, maar wat zegt het nu eigenlijk? U kent onze naam. Hartstikke fijn, maar weet u ons te vinden? Weet u hoe wij werken? Wat wij voor u kunnen betekenen? En misschien nog belangrijker, kent u ons? Want dat heb ik eigenlijk veel liever. Dat u de mensen kent die achter aRTi Producties schuil gaan. Immers, live communicatie en evenementenorganisatie blijft in de eerste plaats mensenwerk….

Het is weer feest in Rotterdam

15 juni 2009, gescheven door: rein

Het is weer zomer en dat betekent dat de reeks evenementen onder de gemeenschappelijke naam zomerfestivals mijn weekends vullen.

zomerfestivals_logo1

Wat elk jaar in mei wordt afgetrapt met het Dunya Festival eindigt in september met de Wereldhavendagen. Rotterdam is hierin toch wel enorm onderscheidend. Elke stad heeft wel zo zijn evenementen, maar nergens zijn ze zo talrijk en ingrijpend als in Rotterdam. Bij het Ortel (nog niet eerder van gehoord) Zomercarnaval en de Fit for Free (alsof die pillen gratis zijn…) Danceparade is het centrum één groot podium. Voor Monaco aan de Maas (zo blijf ik het volhardend noemen, ook al heb ik niets tegen Bavaria) gaan grote delen van de stad zelfs drie dagen op slot voor het verkeer. Maar ondanks dat, ben ik als bewoner van het centrum groot voorstander van deze evenementen. Er blijven nog zo’n 40 weekenden over dat je nog in alle rust kunt winkelen.

Ook Red Bull is weer van de partij, dit keer niet met vliegtuigjes, maar met cliff divers die van 26 meter hoog het water van het Havenmuseum induiken. Wat dit evenement onderscheidt van de overige evenementen is dat het door de sponsor zelf bedacht is. We spreken dan niet meer van sponsoring, maar van live communicatie. Het evenement sluit naadloos aan op de merkwaarden van Red Bull, daar waar andere events elke paar jaar van sponsor wisselen, zal cliff diving en de air race altijd typisch Red Bull zijn. Grappig eigenlijk hoe de namen van de verschillende festivals door de loop der jaren steeds veranderen: Het zomercarnaval heette voorgaande jaren nog Het Solero Zomercarnaval en de Danceparade zal voor mij altijd verbonden zijn met Heineken, hoe fit voor free het ook mag zijn. De Danceparade gaat nu eenmaal samen met de nodige alcoholische of andere stimulerende innames en past wat mij betreft ook veel beter bij Heineken of één of ander hip drankje. En met de naamsbekendhied van Ortel komt het heus wel goed want zij hebben zich ook verbonden aan Dunya en  het Nelson Mandela Festival, wat mij doet vermoeden dat je bij hun goedkoop kan bellen met de rest van de wereld.

Allemaal prachtige voorbeelden van eventsponsoring en live communicatie. Ik blijf er zelfs voor thuis elke zomer. Naar verre warme landen gaan, doe ik lekker in de winter.

Dus hierbij wil ik Ortel, Fit for Free, Red Bull, Bavaria en de vele andere bedrijven alvast bedanken voor weer een eventrijke zomer.

Overdrijven

6 april 2009, gescheven door: rein

De telefoon rinkelt, de fax ratelt, de mailbox loopt vol. Van alle kanten komen ze op ons af: een stroom aanvragen. Feesten, congressen, marketing acties, product presentaties, openingen, zelfs bruiloften! De ene aanvraag nog mooier en ambitieuzer dan de ander. We kunnen de stroom eigenlijk niet aan.

Creatie draait overuren en productie belt heel Nederland af op zoek naar beschikbare locaties. Het is immers niet alleen bij ons druk, maar de hele branche barst uit zijn voegen. Prijzen schieten door het dak, cateraars vragen rustig 60 euro voor een buffetje en er is bijna geen band of DJ meer te boeken.

Het is leven tussen twee uitersten. In 2008 draaide we met z’n allen nog als hierboven omschreven. Nu 6 maanden later staat iedereen bovenop op de rem; “Nee meneer, we doen even helemaal niets, zeker niet voor het personeel.” “Bij ons zijn de budgetten met 50% teruggeschroefd, dus we zijn heel voorzichtig en doen het meeste zelf.” “We doen nog wel aan sponsoring, maar we organiseren er niets omheen. Niet omdat we het geld niet hebben, maar ja kredietcrisis….”

Zijn we niet met z’n alleen een beetje aan het overdrijven? We gaan er in Bruto Nationaal Product maar een procent of 3 op achteruit. Nu lijkt het haast wel of deze hele krimp op de event branche wordt afgeschreven. Niet dat we niets meer te doen hebben, maar het verschil is wel erg groot. Zelf verwacht ik dat het na de zomervakantie wel weer aantrekt. De eerste geluiden van herstel zijn al hoorbaar en ook gehalveerde budgetten moeten worden opgemaakt.

Dus als ik u één tip mag geven: Wees er snel bij! Voordat u het weet is er in november en december geen locatie meer te krijgen….