Live communicatie veelal het effectiefste communicatiemiddel

Na een lange voorbereidingstijd, maakte Deutsche Bank op 1 april de overname bekend van delen van de zakenbank van ABN AMRO en IFN Finance BV. Met behulp van een live communicatie productie door aRTi Producties, werden 1300 medewerkers in het World Forum Den Haag getransformeerd tot nieuwe collega’s.

collage11

Van Charles Groenhuijsen tot poolbiljart

Het World Forum was letterlijk en figuurlijk het decor van Deutsche Bank; de gehele aankleding in de corporate style van Deutsche Bank, gekoppeld aan een vlekkeloze, strakke organisatie. De 1300 genodigden werden met bussen van en naar hun vestigingen in het hele land vervoerd. Charles Groenhuijsen was ingevlogen om als moderator de directeuren voor te stellen aan de nieuwe medewerkers.

100423-fe0551_3

In een paneldiscussie spraken zij over belangrijke momenten in het overnameproces en hun dromen voor de toekomst. Trijntje Oosterhuis en DJ Dennis van der Geest verzorgden het muzikale gedeelte en verder kon men zich vermaken in een loungeruimte en met poolbiljart, Wii en tafelvoetbal.

Alle zintuigen aanspreken

“Het bijzondere van dit evenement zat hem niet in de afzonderlijke ingrediënten”, vertelt Robbert Trimbos, de algemeen directeur van aRTi Producties, “maar in de optelsom en uitvoering tot in de details.”

Bij live communicatie gaat het erom dat de boodschap en bedrijfswaarden in alle elementen en tot in details doorgevoerd zijn. Op die manier worden alle zintuigen aangesproken, waardoor het werkelijk mogelijk is in een hele korte tijd een doelgroep door het bekende proces van ‘kennis, houding en gedrag’ te loodsen.

Als ABN AMRO naar binnen, als Deutsche Bank eruit

“Alles in het World Forum ademde de kernwaarden van Deutsche Bank uit”, vervolgt Trimbos. “Het effect was dan ook grandioos. De betrokken medewerkers van ABN Amro  die ruim 2 jaar in onzekerheid hebben gezeten, hebben binnen een paar uur een nieuw thuis gekregen. Vaak kun je bij bijeenkomsten verschillende groepen herkennen. Hier was dat in de loop van de avond niet meer het geval. De nieuwe medewerkers kwamen als ABN Amro mensen binnen en gingen als trots Deutsche Bank personeel weer naar buiten.”

Keuze communicatiemiddelen

Bij overnames of andere bedrijfsveranderingen is het altijd de vraag welke communicatiemiddelen ingezet moeten worden. In de regel wordt er volgens Trimbos nog veel te veel teruggegrepen naar brochures, internetsites, promotiefilms of complete campagnes.

“Met klassieke communicatiemiddelen schep je een barrière. De boodschapper brengt de boodschap niet zelf over, maar laat dat bijvoorbeeld een folder doen. Waarom die tussenstap? Waarom wordt er niet in de eerste plaats gedacht aan ‘live communicatie’? Er zijn zoveel voordelen aan live communicatie. Bijvoorbeeld dat je bij evenementen direct het effect ziet. Dat is zo, zo verschrikkelijke waardevolle informatie. Ik begrijp werkelijk niet waarom bedrijven zo gemakkelijk teruggrijpen naar die klassieke communicatiemiddelen. Misschien moet ik ze maar eens gaan wakker schudden,” sluit Robbert Trimbos af.

Opdracht


Concept


Uitvoering


Reacties