‘Betaalde pitches goed voor eventbranche’

Betaalde pitches in de evenementenbranche zijn in ieders voordeel. De opdrachtgever vraagt dan niet lukraak een x-aantal bureaus, maar maakt juist een afgewogen bureauselectie.

Dat meldt aRTi Producties, dat een onderzoek deed om te testen of de branche rijp is om een onkostenvergoeding te vragen voor pitches. Een bureau in de eventbranche ontvangt gemiddeld 18 pitchaanvragen per jaar. Met 40 procent van die aanvragen wordt ingestemd. Ruim 55 procent van de bureaus besteedt gemiddeld tussen de 8 en 20 uur per pitch en 25 procent besteedt meer dan 20 uur per pitch.

Volgens aRTi Producties, zouden betaalde pitches in ieders voordeel zijn, zowel voor een afgewogen bureauselectie als kostentechnisch. ‘Bovendien kan een bureau er dan de juiste mensen voor vrijmaken of zelfs externe specialisten inhuren, waardoor een kwalitatief beter voorstel gedaan kan worden. Er is immers budget voor.’

Ondanks de genoemde voordelen, blijkt uit het onderzoek dat de branche pitchvergoedingen nog niet aandurft. Er bestaat bij evenementenbureaus grote angst klanten te verliezen als niet iedereen binnen de branche een vergoeding zal eisen, aldus aRTi. Zelfs al zouden alle bij Idea aangesloten bureaus hier concrete afspraken over maken, dan zijn er ook nog veel niet bij de brancheorganisatie aangesloten bureaus. Ook vinden de bureaus dat de markt nog te veel onder druk staat om met dit soort maatregelen te komen en dat een vergoeding toch nooit alle kosten dekt.

Laat een reactie achter