aRTi Producties grijpt opening voetgangersbrug aan voor gebiedspromotie

Kleine gebeurtenissen kunnen grotere doelen dienen. Toen Gemeentewerken Rotterdam aRTi Producties de opdracht verstrekte om een voetgangersbrug te openen, was niet de eerste gedachte hoe die opening te vieren, maar wat de gevolgen van de nieuwe verbinding waren.

Op 8 februari 2012 werd in Rotterdam de Rijnhavenbrug feestelijk geopend door Dolf Jansen, Brigitte Kaandorp, Joris Lutz en de Rotterdamse wethouder Hamit Karakus. De nieuwe voetgangersbrug verbindt de wijk Katendrecht met de Kop van Zuid. In plaats van een afstand van 2,5 kilometer, liggen de gebieden nu op loopafstand van elkaar. De specifieke faciliteiten die beiden locaties bieden zijn daardoor veel toegankelijker geworden. In plaats van de opening van de brug, heeft aRTi Producties de koppeling van de gebieden als uitgangspunt genomen, waarmee het evenementenbureau Gemeentewerken Rotterdam een krachtige marketing tool bood.

Kleine brug met grote gevolgen

Het volkse Katendrecht, dat recent een nieuw leven is ingeblazen, en het grootstedelijke Kop van Zuid kenmerken zich door een groot aanbod van kunst, cultuur en horeca. Door de Rijnhavenbrug is er een nieuw grootstedelijk uitgaanscentrum ontstaan met onder andere theaters, kunstinstellingen, restaurants, maar ook Hotel New York en de SS Rotterdam. “Natuurlijk hebben we het nog steeds over twee verschillende gebieden met elk hun eigen karakteristieken”, aldus Rein Korthals Altes directeur aRTi Producties, “maar ze gaan elkaar nu wel versterken. We hebben daarom ook erg aangedrongen op samenwerking tussen de verschillende partijen, instellingen en de middenstand. Uiteraard voor de opening, maar ook voor een aansluitend festivalweekend.”

In het weekend van 11-12 februari deden vele instellingen, restaurants en winkels mee met speciale acties, zoals kortingen en kijkjes achter de schermen. Met behulp van flyers, posters, pers, individuele nieuwsbrieven en social media heeft aRTi Producties zowel de opening als de acties onder de aandacht gebracht.

Betekenisvolle opening

De openingsdatum is niet toevallig gekozen. Robbert Trimbos, algemeen directeur van aRTi Producties hierover, “in de briefing was 17 februari als datum bepaald, maar vanuit het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam werd erop aangedrongen dat het met ruim een week werd vervroegd. Dat vonden ook wij een goed idee. Op 8 februari begon namelijk aan de ene kant van de oever het gevestigde ART Rotterdam en aan de andere kant het experimentele RAW Art Fair. Een prachtige verbeelding van verschil, overeenkomst, aanvulling en versterking van de twee gebieden, die door de brug gezamenlijk een nieuw grootstedelijk uitgaanscentrum in Rotterdam vormen.”
“Ook voor het entertainment tijdens de opening hebben we gezocht naar manieren om te tonen dat er door de brug een groot uitgaanscentrum is ontstaan. Zo interviewde Dolf Jansen aanwezigen en vertelde hij en passant dat hij het zo leuk vond dat hij die avond in Katendrecht zou optreden. Bij het ondervragen stuitte hij ‘toevallig’ op Brigitte Kaandorp. Zij vertelde dat ze die avond ook in de buurt zou gaan optreden, namelijk in het Nieuwe Luxor.”
De officiële opening, een druk op een knop waarmee de brug neergelaten werd, werd vervolgd met confetti en een feestelijk onthaal van de eersten die zich over de Rijnhavenbrug waagden. Joris Lutz vormde met een honderdtal kinderen een erehaag.

Met zelfde middelen veel groter rendement

aRTi Producties, het bureau gespecialiseerd in live-communicatie, ziet het altijd als een uitdaging om veel meer te bereiken dan slechts een antwoord op de initiële vraag van de opdrachtgever. Natuurlijk heb je ook af en toe te maken met u vraagt wij draaien opdrachten”, vertelt Korthals Altes, “maar als we klanten verder kunnen helpen door met een helikopter blik naar de briefing te kijken, zullen we het niet nalaten. Het is een cliché, maar in ons vak zijn we toch altijd op zoek naar 1 + 1 = 3, of liever nog meer.”